top of page

De impact van een TikTok verbod in de VS op Nederlandse marketeers

Bijgewerkt op: 23 mrt

Met de recente goedkeuring van de Anti-TikTok-wet door het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden wordt een mogelijk TikTok-verbod in de Verenigde Staten realiteit. Wat betekent dit voor marketeers in Nederland?


De impact van een TikTok verbod in de VS op Nederlandse Marketeers

Het verbod

Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft onlangs de Protecting Americans from Foreign Adversary Controlled Applications Act aangenomen, waardoor een TikTok-verbod in de Verenigde Staten eraan lijkt te komen. Deze maatregel heeft vooral te maken met zorgen over de privacy en veiligheid van gebruikersgegevens, vanwege de Chinese herkomst van de app. Voor het zover is moet ook de Senaat de wet nog goedkeuren.


Potentiële gevolgen voor marketeers

Een mogelijk TikTok-verbod in de VS heeft niet alleen directe gevolgen voor internationale bedrijven, maar kan ook Nederlandse bedrijven beïnvloeden. Veel trends en innovaties beginnen vaak in de VS en verspreiden zich wereldwijd. Als TikTok wordt verboden in de VS, kan dit de verspreiding van deze invloeden beperken. Marketeers kunnen dan minder goed inhaken op trends die in Amerika ontstaan zijn.


Dit kan Nederlandse bedrijven dwingen om hun marketingstrategieën aan te passen, waarbij ze meer rekening moeten houden met een nieuw landschap waarin Amerikaanse invloeden minder dominant zijn. Marketeers moeten mogelijk voortaan meer nadruk leggen op lokale trends.


Wat vind jij ervan dat de VS TikTok wil verbieden? Laat hieronder een reactie achter!

Comentários


bottom of page